Låtsad omtanke och den psykiatriska myten

När Samuel var två och ett halvt sade han rakt ut ur ingenstans: ”Förr i tiden, då brände upp man såna som dig och mig, mamma.”

Idag ger jag honom rätt. Envetna, egensinniga människor med litet behov av att göra som alla andra, ett eget sätt att förhålla sig till tillvaron och en passion för det vi gör. Ja, man brände nog såna som oss på bål.

Nuförtiden får vi höra att vi är offer för en psykiatrisk konspiration, som får diagnoser inom NPF. Att vi behöver bli räddade från diagnoshysterin, eftersom det här med ADHD och Asperger bara är en myt. Att vi nog är som alla andra, bara att vi inte skärper oss tillräckligt.

Nånstans känner jag att jag hade föredragit bålet. Där fanns i alla fall ingen låtsad omtanke. ”Du är inte som vi, du ska dö.” Uppriktigt och enkelt.

10 responses to “Låtsad omtanke och den psykiatriska myten

  1. Skrämmande, men väl så sant!

  2. På många håll i världen fängslar/torterar/mördar man fortfarande ”avvikande” och oliktänkande. Att skriva att du skulle föredra detta framför att bli ifrågasatt, det var jävlarimig det mest magstarka jag hört idag. Visa lite respekt för de människor som faktiskt lever med VERKLIG fara för sitt liv när de uttrycker sina åsikter!! Det gör inte du Tina. Det är alldeles utmärkt att vi i detta landet kan utrycka olika åsikter och ha öppna diskussioner. Inte bara dina åsikter, utan även de som har en annan uppfattning.

  3. Poängen är ungefär så här: Jag föredrar att folk är öppet fientliga mot att de är passiv-aggressiva. Det handlar om själva attityden, inte om att brännas på bål. Det är en liknelse.

  4. En mycket osmaklig liknelse! Andra människors attityd kan och får man faktiskt leva med. Har läst många av dina inlägg, och reflekterat över din attityd mot de som inte håller med dig…

    • Tja, du tycker den är osmaklig, andra tycker den är på pricken. Så kan det vara, vi tolkar saker olika. Själv tycker jag att det är en utmärkt liknelse, för att den handlar om stigmatisering, normalitet och utanförskap, och som du påpekar är inte ens tortyr och död av annorlunda tänkande nåt som upphört i vår tid. Väl värt att funderas över.

  5. Tur att man kan välja vilka bloggar man vill läsa och att man inte läser så länge på en blogg som man tycker är osmaklig t.ex. Det är ju rätt onödigt kan jag tycka.
    Attityder från andra som är så där att våra barn ska skärpa sig, är så himla jobbiga. Och dessvärre tycker jag att det är att släktingar som lever så nära oss och som funnits i så många år i vår absoluta närhet, fortfarande tänker så där. Det gör mig så förbannad inombords varenda gång.
    Senaste åren efter att jag fick min bipolärdiagnos och mer och mer förstår saker som blir knasigt för mig, så blir jag förbaskad på människor runt mig också som säger såna där saker.
    Förbaskad och ledsen. Framförallt ledsen.
    Kram på dig Tina, du skriver fantastiska inlägg i en fantastisk blogg!

  6. Det är väl ganska talande att ett blogginlägg om ifrågasättande genast blir ifrågasatt och blir kallad för osmaklig.
    Bloggförfattaren vill bli respekterad istället för ifrågasatt men får höra ”Visa lite respekt” istället.
    Tina, hade du skrivit om handarbete och gjort en liknande liknelse så är jag övertygad om att ingen ens hade noterat det.

    Jag vill inte bli räddad från medicin förskrivet av psykiater. Ni vet, dom där psykiatriska dödsdrogerna, då samma medicin används inom neurologin så heter dom medicin..
    Men då psykiatrin förskriver den så är det helt plötsligt en ”psykiatrisk dödsdrog”.

    Jag vill inte bli räddad av diverse hjärntvättade pengakåta galningar.
    Jag tycker det är kränkande att människor vill rädda mig då jag absolut inte villl bli räddad. Jag har en IQ som troligen överstiger dom flestas, så jag kan ta mina egna beslut och sen utvärdera dom.

  7. Känner igen mig … I över 20 år har jag slitit för min dotters välmående. De enda svar jag har fått ” var mer konsekvent som mamma” ”det är inget fel på henne utan du som mamma blabla”
    Idag är hon 22 & har fått diagnosen ADHD samt bipolär. Har äntligen fått förståelsen om varför det inte har funkat i det självklara. Medicineras nu för bl.a. sin ångest & depression. Tack för en underbar blogg ❤ 1:a gången när jag läste den. Grät jag av igenkännande … Tack !!!

  8. Hej Tina!
    Jag förstår dig och vill tillägga: Även i Sverige får autistiska barn veta att de inte duger som de är. Att de måste ändras på. Inlindat som hjälp och terapi: TBA. Det jag vänder mig mest emot är att man arbetar bort beteenden lika naturliga som att skratta eller gråta. Har man en stark integritet och inte lyckas stå emot är det ju lite som att kväva personligheten. Samma metoder i sin mest extrema form som innefattar bestraffning tillämpas på en skola i USA: Judge Rodenberg Center. Eleverna här utsätts för bland annat elchocker så starka att det inte skulle tillåtas mot våldsamma interner eller för den delen i Guantanamo. Skrämmande!

Kommentera

