Malou! Hoho!

Tittar på Malou efter tio och häpnar över vad en läkare får säga i TV.

När RÄCKER det? ”En liten ärftlig komponent” -???!!! Och det finns visst långtidsstudier av melatonin på barn! Är det ingen som kan läsa studier i den här världen, sömnvärlden? Får man bara tycka hur som helst?

Citerar mig själv, här finns originalbrevet i sin helhet. Läs i synnerhet studierna långt långt ner i den sista länken. (Detta brev fick också ett intressant efterspel i tidningen Journalisten och ett minst sagt lamt svar från SvD)

En läkare i neurologi och sömnexpert påstår i artikeln ”Barnens pillerkarta ritas om” att melatonin kan påverka barns pubertet. Det har funnits farhågor om det, för ungefär 15 år sedan (eftersom försöksdjur påverkats), men idag vet man att så inte är fallet, genom de åtskilliga studier som gjorts på barn och melatonin, även i längre perspektiv. Jag har länkar till flera utmärkta studier om melatonin och pubertet om du är intresserad.

Jag är verksam i NPF (neuropsykiatriska funktionshinder)-sfären och själv gift med en man med grava sömnstörningar, som hans barn har ärvt. Jag är också kemist och har jobbat med forskning inom läkemedelsanalys, och livnär mig numera som journalist inom främst medicin och teknik. Rent journalistiskt blev jag förfärad över att ovanstående kommentar publicerades och dessutom sändes i radio. En enkel googling hade räckt för att upptäcka att doktorn pratade i nattmössan.

[…]

Huvuddelen av de drygt 9000 barn som får melatonin i Sverige idag är barn med autism eller autismspektrumtillstånd (i storleksordningen 9000 barn i Sverige) och/eller ADHD/ADD (ca 100000 barn barn i Sverige). Av runt 120000 barn med NPF i Sverige medicineras alltså 7-8% med melatonin mot sömnstörningar, när man vet att sömnstörningar är betydligt vanligare, och snarare regel än undantag för dem som har autism.

Det är lätt att förstå att vi som verkar i den här sfären blir trötta på att höra om att ”sömnmedel till barn ökar” och liknande säljande rubriker, när det i själva verket finns en stor grupp som inte får hjälp med sina allvarliga, genetiska sömnstörningar, varken medicinskt eller på annat sätt.

[…]
Här finns en grundläggande sammanställning av den kunskap som finns idag om autism och sömnstörningar. I stora delar går det att applicera på barn med ADHD/ADD, eftersom tillstånden som sagt hänger samman och mycket av forskningen överlappar: http://www.autismforum.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/somnsvarigheter/vad_ar_somnstorningar/

Här finns en sida om sömnstörningar vid ADHD, sidan riktar sig till föräldrar och relaterar även ett antal vetenskapliga studier: http://www.sjalvhjalppavagen.se/template01.asp?level=4&sorting=5&sitekey={D8DB1884-C14B-4057-8721-D45BD3DAFD23}&pagekey={B4ED3900-E9F8-4653-BD80-D0EF83E45356}

Malou. Bjud in mig. Jag kommer till TV-soffan, och jag lovar att jag kan min läxa.

8 responses to “Malou! Hoho!

  1. Rimmet i rubriken var inte med flit. Sorry!

  2. Jag skulle se på Malou om du satt där. Säg till om du blir inbjuden!

  3. Det ska jag göra. 😀

  4. Tack detta inlägg har hjälpt mig i dag med mina tvivel om dottern ska äta (dricka) sina 6 mg flytande melatonin varje kväll för att inte sitta uppe till 24.00 som hon gör utan medecin. Jag har behövt bli stärkt i det faktum att inga rapporterade fall av skadliga biverkningar framkommit i långtidsanvändning på barn.

  5. Jag är jätteintresserad av att få länkar om forskning på pubertet och melatoninanvändning skickade till mig. Speciellt effekten på flickor. Långtidsanvändning! Hoppas du kan hjälpa mig. Tack för en UNDERBAR blogg!!!!!

  6. Pingback: Och så går melatonin ännu ett varv i kvällspressen… | M som i underbar

Kommentera

