Febereffekten

Har ni hört talas om febereffekten? Själva uttrycket är mitt men fenomenet är välkänt i NPF-kretsar.

Mathilda har feber. När Mathilda har feber börjar hon plötsligt prata i stället för att slåss, förhandla med sina syskon (sic!) och leka rollekar. När hon var liten märktes det mer som att hon pratade på i långa meningar i stället för att vara så korthuggen, och hon slutade att byta sysselsättning flera gånger i minuten.

Teorin i forskningen just när är ungefär att febern ökar blodflödet i hjärnan, så att Mathildas vänster pannlob kan fungera bättre. Då blir hon lättare att ha att göra med, lugnare, mer fokuserad och får bättre social uppfattningsförmåga. En liknande effekt fast av andra orsaker ser man vid medicinering med centralstimulantia, som ADHD-medicinerna Medikinet, Ritalin, Concerta och Metamina.

Just nu leker mina två febriga flickor med varandra. De har inte tid att komma och äta, för de ska ”åka till Hawaii”. Det är ironiskt att en VAB-dag är sååååå mycket lugnare än en vanlig dag här hemma.

Själv har jag begynnande feber och ont i huvudet. Så jag pausar några dar. När jag återkommer ska jag skriva om hur det gick med vårdbidraget, och om varför jag har lust att låta mina barn sova över på Läkemedelsverket. Stay tuned.

Har du upplevt samma sak? Berätta i kommentarerna här nedanför:

18 responses to “Febereffekten

  1. Karolina Sjödin

    Lustigt nog så var det för min son med asdiagnos….när han var liten och hade feber verkade han mer ”med” och mindre rastlös…..känner igen det!

  2. Ja, det har jag. Jag har upplevt den med mitt barn också. Långa meningar blev det. Inte för att det gjorde det lättare att förstå honom; eftersom han inte talar rent blir det tvärtom svårare för det är bökigare att tolka en hel radda ord än enstaka (speciellt om ungen plötslig introducerar en hel drös ord man aldrig förr hört honom använda)!
    Vad ska man googla på om man vill läsa mer om fenomenet?
    Förresten, märker Mathilda själv av skillnaden?

  3. Min dotter (11 år,AS/adhd)får ofta feber när det blir för mycket runt omkring… Dessa dagar tar hon inte Concerta men fungerar lika bra ändå. Nästan bättre faktiskt för hon blir mer utåtriktad, skratten känns mer ”äkta” och ögonen glittrar.

  4. Jupp, jag har upplevt det även med mina. Antingen blev de lugnare och lättsammare (inte så febriga att de tuppade av och blev lugnare alltså, utan mindre speedade och stissiga, samt mindre rigida) eller så blev de värre, av stressen att vara dålig. Men väldigt ofta det första.

    En annan lite läskig specialeffekt är att den stora var mer kontaktbar och mjuk om hon var riktigt ledsen. Det var inte så ofta, för hon var mest arg som liten. Men väldigt påtagligt. Att jag säger lite läskig var för att jag ibland nästan funderade på om det gick att göra henne just ledsen, för att komma innanför skalet lite.

  5. Förövrigt är hon helt annorlunda som vuxen, så det där är över för länge sen. Så snart jag förstod att det andra förordade (konsekvenspedagogik, mer gränser, straff etc) bara förvärrade saker med henne ändrade jag sätt så gott jag kunde, och hon får aldrig de utbrott hon fick då. Eller, hon kan brusa upp fort, tröttna, släppa saker mitt i eller säga saker som låter ganska förfärliga och har en massa andra svårigheter, men det går inte att jämföra med hur det var när hon var barn.

  6. Jag har inte märkt något just med feber, men därmed allmänt när min 3-åring med AST är sjuk så är han lugnare – vi säger att han blir som ett vanligt barn!

  7. Jessica Jansson

    Åh jag hade hoppats på ett annat innehåll under den rubriken. Att fler än jag ALDRIG får feber. Det är svårt när man söker sjukvård och de säger att nää har du ingen feber behöver du ingen tid för då är du inte så sjuk…

    • Jag får heller nästan aldrig feber. Det är många år sedan nu och jag hade det knappt som barn heller. Det är ju lite synd för det vore kul att se om jag själv blir mer, öh, NT (?) med feber! 😉

  8. Haha Jaaaaaa under alla år som min dotter som nu är 16 år och har adhd när hon har haft feber så har hon blivit ”normal” varm och god och MJUK , det är enda gångerna jag har fått komma nära, ta i henne ,visa kärlek osv. Och vi jag och hennes stora syster vi brukade säga att Åhhhh va trevligt när du är sjuk då blir du så go och mjuk 🙂 TACK för att du skrev om detta… min teori har varit att när febern satt in så har kroppen, hjärnan haft fullt sjå att ta hand om bacillerna så att det inte varit så mycket kaos i hjärnan i stället… =)

  9. Alltså… detta får mig att tänka på min pappa som var dement! Jag har alltid tyckt att min son som har autism fungerat så likt min pappa som var dement. Det påminner om varandra på nåt sätt. Och nu det du skriver om feber…. när min pappa hade feber så pratade han som han gjorde när han var frisk! Demensen tog bort hans tal. Hmm, jag fascineras av likheterna!

  10. Hej Tina, känner väl igen detta. Var har du hittat forskning på detta.? Att blodgenomströmningen ökar vid feber? Intresserad !

    • Hej Fredrik! Det var länge sen jag läste om det, har inge bokmärken eller så kvar tyvärr. När jag googlade hittade jag den här sidan som verkar hyfsat bra på att hänvisa till studier iaf. http://www.fevereffect.org/?p=155

      När de börjar dilla om tiomersal (kvicksilver i vaccin) och autism blir jag lite trött, men kanske kan du hitta nåt vettigt där?

      • tack ! vet inte om jag blev så mycket klokare. lite många antaganden som : ”since brain blood flow is low in these children” , ”Ammonia is known to be high in these children” för min smack. Är det sant att barn med autism har sämre blodgenomströmning än genomsnittet ? Jag vet inte. Men blir alltid misstänksam när man skriver ut det som något självklart. Men jag hittade en artikel i ”Pediatrics” från 2007 där fenomenet beskrivs och man försöker sig på en förklaring. den studien följs sedan upp ( http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1889436,00.html) och det handlar också om ökad aktivitet hjärnstammen vid feber, men denna förklaringsmodell handlar om noradrenalin. Intressant hur som helst 🙂

      • Barn med ADHD har sämre flöde i tinningloberna vet jag, och eftersom bortåt 80% av alla med autism också fyller kriterierna för adhd/add är det ju inte orimligt att anta att många har det. Men jag håller mig dig, lösa antaganden är inte kul.

  11. En annan teori är att när kroppen får nersatt (tex feber så utsöndrar kroppen mycket glutamin som kroppen behöver för att kämpa emot baskiluskerna, Hjärnan behöver också glutamin för att fungera korrekt.
    så när dom får feber så får hjärnan också en rejäl dos glutamin

  12. Susann Lindelöf

    Gogglade och kom till detta inlägg. Min stora älskling (14 år flicka) kommer nu efter ett år av väntan påbörja NPF-utredning i nästa vecka. Jag har läst gamla bloggen från då barnen var riktigt små och minns hur hon vid feber var absolut superbright. Jag funderade på om detta jan tänkas ha ngn betydelse för och stärka misstanken om autism, adhd/add nu förstår jag. Kan detta m blodflödet vä pannlob också vara orsak till hennes migrän just där, utlöstes vid extrem stress som tur inte så ofta längre men känns har ibland. Sedan är det en annan sak dottern beskriver som jag undrar om du känner igen. Hon får alltid vid bilåkning som tryck i huvudet (hanterbart men oskönt vill helst slippa bil), som lock men hon kan inte trycka ut lock så som vi andra i familjen gör genom att hålla för näsan och blåsa ut för då får hon jätteont det blir mkt värre, känns igen? Jag funderar på om jag parallellt ska söka annan läkare för detta? Detta kanske kan vara ett sätt för mig att prata för att våga prova medicinering, hon totalvägrar all medicin men det är en annan fråga.

    • Hej! Febereffekten är ganska vanlig inom NPF och stärker definitivt misstankar om det. Sen gäller det inte alla, men det är nåt att tänka på för utredarna. Migrän är också en markör för NPF, eller rättare sagt, det är mycket vanligare med migrän inom NP-spektrat än annars. Migrän är i första hand en neurologisk sjukdom, dvs det är nog så att det händer nåt i hjärnans neuroner som utlöser själva attacken, men idag vet vi inte säkert hur det går till. Blodflödet ökar till hela hjärnan under feber, men den där samlande effekten härrör antagligen från vänster framlob.

Kommentera

