Transportstyrelsens diskriminering luktar illa

Det var en gång en lokförare. Han hette Torolf och var bra på sitt jobb. Så bra att han under tjugo år körde tåg prickfritt.

En dag fick Torolf veta att han har Aspergers syndrom, en form av autism som är medfödd och ärftlig. Ett neuropsykiatriskt funktionshinder som han haft under hela sin karriär utan att veta om det. Torolf funderade inte särskilt över det. Han var en bra lokförare.

Lite senare fick Transportstyrelsen veta att han fått en diagnos. Då drog de in hans tillstånd att köra tåg. Bara så där. Efter tjugo års prickfri tjänst ansåg de att han inte kunde arbeta som lokförare på grund av en diagnos på NPF-spektrat.

Gör Torolf en tjänst. Sprid det här inlägget. Dela det på facebook, lägg till på Google +, twittra, skriv till din riksdagsman, diskutera i fikarummet och skicka frågor till TV.

Torolf och hans arbetsgivare gick till tingsrätten, som sade att han både kunde och skulle få arbeta som lokförare. Transportstyrelsen överklagade till kammarrätten, som också sade att Torolf både kunde och skulle få arbeta som lokförare. Men Transportstyrelsen överklagade igen, till Högsta Domstolen. Som ännu inte har fattat sitt beslut.

Nu skickar Transportstyrelsen ut förslag till en ändring av lagen på remiss, med en begränsad – diskriminerad? – mottagarlista utan de mest sakkunniga inom NPF och med en kort remisstid. Ändringarna? Jo, det ska tydligt stå att den som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder är olämplig att köra tåg.

Att säga att personer med NPF är olämpliga som lokförare eller i andra former av säkerhetstjänst är lika underbyggt som att säga att alla med blå ögon är tjuvar eller att alla som heter Larsson är opålitliga. Det finns ingen substans. Det är så ogrundat att man undrar vem som inte tänkte till den här gången. Tanken går osökt till Rokokopostens artikel ”Personlig anekdote tilbakaviser all statistik”.

Det finns ett ord för den här typen av föreställningar:

Fördomar.

Det ska förresten finnas en möjlighet till undantag i lagen: om Transportstyrelsen säger att en person är lämplig kan de ändå få arbeta som lokförare. Men om inte Torolf, som jobbat i 20 år utan incidenter, som både tingsrätt, kammarrätt och ett stort antal experter anser vara en utmärkt lokförare, får dispens, vem kommer då att få det? Det luktar inte gott om Transportstyrelsens agerande. Det luktar enväldig beslutsrätt om vem som duger och inte. Det luktar fördomar.

Ska en statlig myndighet ägna sig åt fördomar? Med den frågan står och faller vårt samhälle, vår likhet inför lagen.

När en statlig myndighet får ägna sig åt ogrundat tyckande – fördomar – om blåögda, Aspergare och Larssons, vilken säkerhet har du då som medborgare? Är detta acceptabelt i vårt land, på 2000-talet? Ska vi tolerera det här?

Gör Torolf en tjänst. Sprid det här inlägget. Dela det på facebook, lägg till på Google +, twittra, skriv till din riksdagsman, diskutera i fikarummet och skicka frågor till TV. För nästa gång är det du eller dina barn eller barnbarn som bedöms som olämplig för att du heter Larsson, eller har blå ögon eller på grund av andra fördomar. Av en statlig myndighet nära dig.

Annonser

6 responses to “Transportstyrelsens diskriminering luktar illa

  1. Amen.

    Nånting som är anmärkningsvärt är också att många, många, många (vi brukar skoja om 90-95% här hemma) inom järnvägbranschen skulle uppfylla AS-kriterierna. Men det är klart, härom året körde de en reklamkampanj för lokföraryrket med ”är du extra normal” som slogan. Jag har nog aldrig skrattat så mycket. Det finns ingen normal person som arbetar som lokförare.

    I övrigt kan jag inte låta bli att oroa mig personligen med en make som är lokförare och har tydliga AS-drag, med barn inom autismspektrat. När får han sparken? Han har iofs ingen diagnos, men när kommer de införa tester som innehåller NPF/AST-screening för lokförare? För det är väl nästa steg?

  2. Sprider både i min blogg och i facebook. Men du skriver ju så himlans mycket bättre än mig!

  3. En av anledningarna varför jag inte gör en NPF utredning på äldsta sonen. Vilken rätt har jag att hindra hans yrkesval med att sätta en diagnos på honom?

  4. well. Om Transportstyrelsen vill införa en regel om att alla utan undantag som har NPF-diagnos ska klassas olämpliga för lokföreri, då skulle jag som logisk följd av det vilja införa ”innehar befattning inom Transportstyrelsen” som nytt diagnoskriterium till diagnosen Narcissistisk personlighetsstörning.

  5. Pingback: TEMA: NPF i media – science fiction och andra världar | Ett öga på autism

  6. Pingback: TEMA: NPF i media – science fiction och andra världar | Brev från insidan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s