Paket i villa annorlunda

En anpassning av julen har jag glömt att skriva om. Och jag tänkte att det är en bra sak som gjort våra firanden bättre, så jag vill dela med mig av det: jag köper mina julklappar från min man själv.

”Genialiskt” var nog inte din första tanke där, va? 😉 men faktiskt är det genialiskt. Och ostressande. Och roligt. När jag väl kommit över traditionspuckeln som säger att presenter ska vara överraskningar och fixas av någon annan började jag verkligen uppskatta att få välja helt själv.

Conny tycker att det är jättesvårt att komma på vad någon kan vilja ha. Hans Asperger (fniss, du som skrattar nu vet vad jag menar!) gör det kanske ännu svårare än för andra att tänka sig in Ivar jag vill ha. Samtidigt vill han ju att jag ska bli glad och är jättestressad över allt vad presentinköp heter, månader i förväg. Så efter sisådär tio år tillsammans kom vi på denna ultimata lösning: jag köper nåt jag vill ha. Conny slår in det och ger mig det. Jag är glad. Han är glad. Alla är glada.

Ibland innebär anpassning att göra upp med traditioner som inte ger glädje eller lugn, och skapa egna som passar en själv.

Årets julklapp har tagit mig tre månader att hitta. Jag är rätt kräsen och i ärlighetens namn inte så bra på att hantera överraskningar.

20121224-142215.jpg

5 responses to “Paket i villa annorlunda

  1. En riktigt God Julhelg och ett fantastiskt 2013 önskar jag hela din familj. Tack för alla råd du delar med dig och för att du orkar var ett förnuftets röst när illvilja, småsinthet och intolerans blåser hårt i vardagens dalar. Du har gjort skillnad för mig och min son i vår vardag. Du gör mig ödmjukt tacksam.

  2. AnnKatrin Noreliusson

    Ja vad de är härligt att vi är flera som bryter traditionerna för att få ett bättre liv. Vi har också en alldeles egen jul med det vi klarar av. För 20 år sedan när våra barn var 2 o 3 år gamla så bestämde vi att vi inte skulle fira med några andra än vi 4 i vår familj, Till släktens stora irritation, men vi såg att våra barn inte mådde bra av allt ståhej. Sedan dess har vi haft jularna för oss själva och vår son har fått veta vad som finns i paketen om han har velat veta och det har han mått så mkt bättre av. Nu är barnen stora men vi diskuterar fortfarande igenom hur vi ska ha julen, födelsedagar och andra högtider så att alla ska känna sig nöjda. Jag är så otroligt glad att vi fattade att det var nödvändigt för oss att begränsa allt ”firande” så det blir så bra som det är möjligt.
    God fortsättning på helgerna och tack för allt intressant som du delar med dig av.
    Hälsn
    AnnKatrin

  3. Åh vad snyggt! Och en helt underbar tradition!
    Kram och god fortsättning!

  4. Åh, så fint!
    Hihihi, så gör vi med mina julklappar med (och födelsedagspresenter för den delen). Funkar jättebra och alla blir glada 🙂

  5. Genialiskt var nästan min första tanke.
    Jag köper mina presenter själv för att bli nöjd med vad jag får och veta vad det är i förväg. Och jag köper inte presenter till maken som han inte uttryckligen sagt sig vilja ha.
    Vi använder julafton som en ursäkt att köpa grejer som inte är helt nödvändiga och lite för dyra för att lägga pengar på till vardags. Då ska det ju vara något man verkligen vill ha, annars går poängen förlorad.
    God fortsättning, eller vad man säger! 🙂

Kommentera

