Julschema!

julaftonEtt bildschema över julafton. Schemana symboliserar egna rutinscheman, morgonrutin och kvällsrutin.

På förmiddagen blir det skärmtid och efter lunch utelek. Vi öppnar julklappar efter mellanmålet och vilar lite. Sedan lagar jag och Conny julmiddag medan barnen förhoppningsvis pillar med sina nya leksaker. Ja, det är planen i alla fall.

Vi har inget julbord. Det blir inte femton hemlagade rätter och absolut inga lussebullar. Vi räknar med att äta spaghetti med köttfärssås, det är bra för alla äter det (med viss modifikation). Vi räknar med att kanske kan alla vara i köket tillräckligt länge för att höra julevangeliet – jag har märkligt nog barn som älskar, ÄLSKAR, högläsning. För övrigt äter vi antagligen i skilda rum, precis som varje dag. That’s it.

På kvällen äter vi tomtegröt som vi gör i riskokaren och jag läser en julsaga för barnen. Jag tror det blir en bra dag.

Det finns en lång lista över saker vi inte gör. Vi har ingen gran – det finns varken plats eller tid och ork med det i år. Vi åker ingenstans. Som i ingenstans, vi har mat hemma för hela julhelgen för att slippa handla överhuvudtaget. Vi har ingen tomte, många av presenterna ligger oinslagna i en julkasse (ett spänningsmoment mindre när man kan kika i påsen innan man tar upp något i stället för att behöva ta bort papper, vilka utbrott vi hade på julafton innan vi kom på det knepet!), och det blir varken Kalle Anka-film eller någon lång familjetid. Mina barn kan ju knappt vara i samma rum mer än tio minuter i sträck innan slagsmålen bryter lös, liksom.

Sjuåringen har noggrant skrivit ”Julafton” högst upp på schemat, så vi ska veta att det inte är vilken måndag som helst. Gullunge!

10 responses to “Julschema!

  1. Åh…jag blir (faktiskt) alldeles varm inombords när jag läser ditt inlägg. Så befriat från negativa ”tyck-synd-om-mig” eller hurtfriska ”foten-i-kläm-jajjamän” -vinklingar, bara kort och gott: såhär har vi det, och det fungerar det också. Jättefint beskrivet tycker jag !! Det tar ett tag innan man kommer dit, när man kan släppa alla ”måsten” och inse att det handlar om OSS, och såhär måste vi göra för att det ska fungera.Jag tror att det skulle vara befriande för många att läsa ditt inlägg, både dem med och dem utan barn med funktionsnedsättning. Hoppas allt går (någorlunda) planenligt och att det blir en bra dag. Det hoppas jag att vi får till här också. God Jul !

  2. Skönt att läsa om er kravlösa julafton.
    Sen blev jag också glad över tipset med just schemat. Jag har lite svårt att komma på hur jag ska ordna sånt där med när rutinscheman kommer in i bilden.
    Och så blev jag nyfiken över den där julkassen. Hur gör ni? Är det en stor ”tomtesäck” med klappar till alla barn, eller har de varsin?

    God Jul

  3. Jag blir så nöjd på nåt sätt när jag läser hur föräldrar anpassar sina jular efter barnens svårigheter. Skulle vilja skriva ut alla såna inlägg och hänga upp i granen haha! Nej men dela ut till släkt som alltid har åsikter om hur det ska vara…
    Många många kramar och det låter som att ni kommer att ha en riktigt bra jul. Hejja dig vad du är bra Tina!

  4. Hej!
    Har rätt nyss ramlat in här och blir så glad när jag läser ett inlägg som detta. Det låter som om ni har en bra julafton framför er.
    Jag önskar er en god jul!
    /ealina

  5. Varför äter ni i olika rum? :-O Inget fel på spagetti och köttfärssås. Gillar alla det så ser jag det bara som positivt att ni väljer det. Bra att ni hittar ett sett som fungerar för er. =)

    • Flera av barnen är så känsliga för ljud och stök att de har svårt att äta om någon annan är i rummet. Vid jul är det extra jobbigt med allt som är annorlunda, så då blir det ännu svårare. Nu har Mathilda dessutom feber och halsfluss(?), så det går nog inte att locka in henne i köket medan vi andra äter.

      Tack och god jul!

Kommentera

