Bara falukorv. Eller vaniljvisp. Igenkänning!

Vi tittar på Barn på Sjukhus på SVTs Bolibompa. Greta är tio år och har autism. Eftersom jag filmar en del just nu analyserar  jag hela tiden klippen i huvudet.

Greta gillar falukorv. Först ser vi korvarna i stekpannan och får veta att hon gillar falukorv. Sen över till ett foto på tallriken. Med bara falukorv. Barnen blir bubbligt glada framför skärmen.

Över till Gretas mamma som coolt förklarar att just nu kan Greta bara äta falukorv. Helt kolugn, med självklarhet. Och i det ögonblicket älskar jag henne så förfärligt, otroligt mycket!

Tack, Gretas mamma! Tack SVT! Tack, tack, tack, tack, tack för att ni illustrerar den vardag som också är vår!

Ikväll äter Mathilda mjölkfri vanlijvisp och suger på apelsinklyftor till kvällsmat. Idag har varit en sån där dag, den här veckan en sån där vecka, den här månaden en sån där månad när ingen mat duger, inte ens säkra kort (där stekt falukorv normalt sett ingår). Jag är glad att hon äter överhuvudtaget.

6 responses to “Bara falukorv. Eller vaniljvisp. Igenkänning!

  1. Min Ellen suger också på apelsinklyftor. Det är det enda ”nyttiga” hon äter. Dock bara periodvis. Inte just nu. När barnen ska ha frukt med sig på utflykten har Ellen bulle. Det tycker fröknarna (och tydligen de andra barnen också) är helt okej:) Just då älskar jag dem extra mycket. .

  2. Nu tittar ju inte jag på bolibompa tyvärr, men härligt att dom sänder det där!
    Kram!

  3. Det finns på svtPlay klicka på ”barn på sjukhus”

  4. Jag skrattade till där. Jag minns hur otroligt omöjlig jag var med mat när jag var liten. Helt plötsligt slutade jag vilja äta saker, eller så vägrade jag smaka på dem alls. När jag var femton bytte jag vårdnadshavare och fick då på riktigt börja testa att äta saker – det var sån enorm mängd mat jag inte hade någon aning om hur det smakade (”har du aldrig ätit ägg förut?! har du aldrig druckit juice?!”). Nu för tiden (är 22) funkar det helt okej med mat. Eller ja, jag lagar samma mat varje dag året runt (tills jag byter i en period till att äta samma sak av något annat i en period, sen byta tillbaka), men kan äta nästan vad som helst när jag blir bjuden.

Kommentera

