Hur gör man när man ritpratar?

Mathilda har en ny period av skoltrassel. I morse tog energin slut alldeles innan hon skulle gå, fast allt var färdigt och morgonen hade varit ovanligt lugn och harmonisk. För att få fler ledtrådar till vad vi kan förbättra för henne pratade vi och jag ritade under tiden, som stöd för samtalet.

Bilderna blir som ett extra språk, och vi tolkar väldigt mycket till bilder hemma hos oss.

Jag har filmat och berättat om den färdiga bilden och om själva samtalet. Det är en ganska skakig film, men jag hoppas att det kan ge tips och idéer till dig.

Har du inte ritpratat förut är det dags att prova! Det är verkligen superbra. 🙂

8 responses to “Hur gör man när man ritpratar?

  1. Väldigt bra, och jag måste berömma dig för din grundlighet och tålamod!

  2. Jag har en pojke 5 år gammal med diagnos adhd och svårigheter inom autism. Jag försöker ritprata med honom men tycker att det är svårt.
    Jag blev imponerad av din video och att du delar med dig av detta.
    Nu känner jag att jag måste öva mer och dra nytta av dina känslo-tabeller. Det var något nytt för mig. Tack för att du delar med dig!
    Mvh trollmor

  3. Pingback: Hur gör man när man Ritpratar? | Appar att använda

  4. Hamnade på din blogg via snirkliga vägar från Heja Abbe-bloggen. Jag är så imponerad över hur bra du skriver om era dagar och bekymmer. Du och din familj hamnar i många olika situationer där tålamodet prövas (tänker på inlägget om skoinköp och Ica Maxi). Att leva nära någon med adhd, autismliknande syndrom etc är inte så lätt, har en lillebror som inte fick diagnos men där jag ser många adhd liknande drag och därmed många liknelser med det du skriver om i din blogg. Lycka till framöver!

  5. Så intressant att få se vilka svårigheter men även möjligheter det finns!

  6. Pingback: Ritprata | Appar att använda

Kommentera

