Receptet på en katastrofal dag

  • 1 stressat barn som har svårt att somna på kvällen
  • Samma trötta barn en natt senare,  som knappt orkar ur sängen när hon vaknar
  • 1 oväntad färgändring på medicinkapslarna när ett nytt paket öppnas (dumma, dumma läkemedelsföretag!)
  • 1 mamma och 1 lillebror som åker iväg mitt i frukosten för att ta prover på vårdcentralen
  • 1 regnvåt skolväska som glömts ute kvällen innan, och vars hela innehåll blivit genomblött, inklusive favoritvantarna
  • 1 pappa som hämtar upp mamma och lillebror på vårdcentralen på väg till skolan, dvs åker FEL VÄG!!!
  • Valfri topping: Schemaändring

Blanda alla de torra ingredienserna. Ta ur allt blött ur skolväskan och plocka fram en annan väska. Lägg i nya extravantar. Vispa ca 30 minuter till en jämn, kletig smet. Åk till skolan, fel väg. Toppa med ny lärare och lokal första lektionen på morgonen. Katastrofen är klar!

Serveringstips: Serveras med mycket lugn, kärlek och en total avsaknad av krav på barnet ifråga, i minst ett par timmar. Ålägg stressade mamman (som Borde Jobba men nu måste vabba) att göra andningsövningar och tänka på glada saker. (Kattungar. Solsken. Att barnet faktiskt är i skolan de allra flesta dagarna.)

Efter denna måltid anbefalles vila. Över helgen allra minst.

7 responses to “Receptet på en katastrofal dag

  1. Underbara mamma ,så väl du beskriver detta ! Tacksam för att du delar med dej. Det behövs och det gör skillnad ,för så många ❤

  2. Kunde inte sagt det bättre själv. Men jag hade nog lagt på total avsaknad av krav resten av kvällen…
    Styrka till er!

  3. Du skriver så tänkvärt!
    Och jag känner igen mig själv. Jag skulle kunna vara det barnet, fast jag är vuxen.

  4. Hej,
    Har suttit i över en timme och kollat igenom din blogg! Fick tipset om den på bup idag! Vi har en flicka med ev adhd. Känner igen mycket av det du skriver! Och jag tänker ta mig modet och fråga, hur får du och din man/sambo till erat? Egen tid med varandra för som jag upplever det i vårat ”kaos” så är det lätt att man glider ifrån varandra! Eller att man blir olika ”läger” Jag tar N och fixar med henne så tar du V etc Sedan kanske det tidigare på dagen vart kaos så jag somnar med N och vaknar halv ett på natten och då är det ju hög tid att sova iaf 🙂 Hur får ni ihop det? 🙂

    Mvh H

  5. AnnKatrin Noreliusson

    Fantastiskt beskrivet, Kram till dej

  6. Du är en helt makalös otrolig mamma!! ❤

Kommentera

