Det viktigaste som förälder

Du som läser den här bloggen vet kanske redan vad Mathilda tycker är det allra viktigaste för föräldrar att veta om autism. Idag vill jag dela med mig av en av de saker jag som mamma tycker är viktig att veta om autism. Om jag skulle träffa en förälder till ett nydiagnosticerat barn i en hiss och bara ha en enda mening till  på mig att ge ett tips, då skulle jag säga så här:

”Kom ihåg att leka tillsammans.”

Det finns många viktiga element i det jag gör med och för mina barn. Det är viktigt för mig att visa kärlek, att vara tydlig, att förhålla mig lugn och att använda visuellt stöd. Men det allra viktigaste för oss människor är att vara tillsammans. Att leka med varandra är att samspela, och att samspela är kärnan i att vara tillsammans.

Jag skulle kunna prata om de goda effekterna av lek när det gäller sociala svårigheter och problembeteenden, om de fantastiska resultat som familjer som arbetar med Son-Rise och Floortime och andra typer av lekterapier vittnar om, men jag tycker ärligt talat inte att det behövs. Du behöver bara se ett barn le stort åt något du just gjorde eller sade för att känna i hjärtat hur viktigt det är att leka tillsammans.

Det är så lätt att livet blir ett långt schema, en enda tuff uppförsbacke med terapi, träning, möten och åtgärdsplaner. Men det finns inget av allt det där som kan ta lekens plats.

Kom ihåg att leka tillsammans. Ovillkorligt. På lika villkor. Med respekt och ömsesidigt förtroende. På skoj.

Det finns inget så viktigt i föräldraskapet som relationen till vårt barn. Att leka är att vårda den.

7 responses to “Det viktigaste som förälder

  1. Jättebra skrivet! Leker själv dagligen med min son som är 3år och har autism! Det ger så mycket!!

  2. Jag har blivit mer lekfull sen jag lärde mig att se min dotter för den hon verkligen är istället för ”hur barn är” när de är i en viss ålder. Hon är ju inte som andra och har först nu börjat leka på ett nytt och spännande sätt. Att leka är kul!

  3. Ja där håller jag med dig till 100%. Jag brukar till och med tjata på att vuxna med funktionsnedsättningar också behöver lek. Det är jätteviktigt!
    Kram.

  4. Reblogged this on M som i underbar and commented:

    Neurobloggarna bloggar om lek den här veckan. Fler inlägg hittar du här: http://www.facebook.com/pages/Neurobloggarna-Följ-våra-temaveckor/111575532334914

  5. Tina, vet du om det har gjorts någon studie på Son-rise? Jag försöker hitta mer information om Son-rise och om det är bra vill jag få in det i habiliterande insatser för min lilla skatt, men har så lite tid att göra efterforskningar…

  6. https://en.wikipedia.org/wiki/Son-Rise
    Ojdå, det här såg ju inte så lovande ut. Men det kanske finns mer.

Kommentera

