Bra föräldraskap

Jag har sju barn. Det är ett sånt där litet fragment av information som får folk att tro att jag antingen är galen eller ett mamma-geni (jag tänker inte avslöja vilketdera som är sant i en offentlig blogg, pilutta er så det så!).

Man lär sig en del genom åren. Och så finns det annat som man bara tror att man lär sig. Som det här med Hur Barn Funkar (HBF). När jag bara hade typ fem barn sade en mamma till något färre barn till mig:

”Tina, du måste ju vara expert på Hur Barn Funkar, du som har så många!” *fanfar*

Det finns bra saker med att ha träffat och umgåtts med många barn. Det finns bra saker med att ha många barn, massor av bra saker. Till exempel inser man nånstans mellan barn två och barn fem att nej, det finns ingen standardmanual som beskriver Hur Barn Funkar. Femåringen kan vara allt från trotsig till medgörlig, tonåringen allt från självupptagen till själuppoffrande, treåringen kanske pratar oavbrutet eller inte säger ett ord. Det finns helt enkelt inget facit.

I alla fall, nåt fick jag ju lov att säga. Och det är samma sak som jag vill säga med det här blogginlägget:

”Eh… Nä. Det enda man lär sig av att ha många barn är att varje barn är ett nytt barn och att man är förälder för första gången till just det barnet. Däremot har jag fått ett ganska stort mammasjälvförtroende på vägen, och ett smörgåsbord av lösningar på olika situationer. Men Hur Barn Funkar (HBF)? Nej. Det finns inget sånt.”

Så, du som vet Hur Barn Funkar eftersom dina barn funkar likadant allihop, stort grattis till dig! Du fick flera av samma sort. En statistisk anomali, förvisso, men nån ska ju dra det mest osannolika strået också. Sån var jag, tills jag fick mitt femte barn. Jag visste hur de funkade. Sen kom en som inte funkade som de andra. Tur för mig, det också! Alltid lär man sig någe, som Pippi skulle ha sagt. Och det i sin tur fick mig att se att de första fyra inte heller var särskilt lika. Det var mest bara som jag trodde.

6 responses to “Bra föräldraskap

  1. Fina Du. Sååååå Sant. Som Snöflingor Är. Vi. Unika. Och. Underbart Är Det.

  2. Fy vad bra och klokt skrivet, mamma till fem trollungar :0;

  3. Tänkvärt! Ska komma ihåg det när jag (ständigt) frågar mina väninnor med fem och sex barn om råd ”eftersom de är proffs pga alla deras barn”….

  4. Jag ser inte riktigt logiken i att man skulle bli en bättre förälder av att ha fler barn. Jag är övertygad om att det går att ha en väldig massa barn och ändå vara en kass förälder och inte förstå någonting.

  5. Hej, har egentligen ingenting med ditt fina inlägg att göra. Vi har startat med SSRI medicinering idag. egentligen var jag emot det, men vi gör ett försök. Har du/någon annan erfarenhet av sådan medicinering?

Kommentera

