Flicka bland blommor och att släppa taget

Fredrikshavn. På väg till hamnen.

Väl vid kajkanten upptäckte vi att det inte fanns en gnutta sandstrand inom synhåll. Mathilda som ville plocka snäckskal! Hon var ledsen hela vägen tillbaka till The Reef och inte ens att titta på riktiga palmer tröstade henne. ”Finns det inga kokosnötter nånstans på det här stället?!”

Det gör ont när ens barn är ledset och man inte kan trösta. På äventyrsbadet såg jag ett litet barn med dysmeli som saknade båda benen från knäna och nedåt. Jag tänkte att mamman var modig som lät barnet ta sig fram själv på bassängkanten, själv hade jag aldrig vågat det.

När Mathilda blev så ledsen tänkte jag igen. Att vara förälder är också att våga släppa taget, ta ett steg tillbaka och lita på att barnet klarar av livets utmaningar. Att få lyckas med allt man kan göra själv, det är en stor känsla.

Jag avstod från mina ineffektiva försök att trösta Mathilda och litade på att hon skulle bli gladare när den värsta besvikelsen hunnit rinna av henne. Och visst blev hon det. Bara jag vågade ta mitt kliv tillbaka och låta henne ta sig fram på bassängkanten för egen maskin.

Vi föräldrar är inte så olika alls, när allt kommer omkring. Utmaningarna är desamma, bara i lite olika former.

4 responses to “Flicka bland blommor och att släppa taget

  1. Jag tycker att Matilda var helt underbar. Hur charmig som helst 🙂 Som du säger så ställs vi föräldrar inför detta allihopa, det är nog lite olika frågeställningar för olika barn.

    Det var roligt att träffa dig och Matilda på båten!

    Kram

  2. Det är det svåraste som finns, att låta de göra själva trots att man vet hur svårt det är. Men det är också så härligt att se deras stolthet när de klarar de där svåra sakerna som att klättra upp för trappan till rutchkanan fastän man bara har en arm.

Kommentera

