Hur kan samma medicin funka på både ADHD och ADD?

Såg en fråga om hur samma medicin kan funka på olika typer av ADHD, både med och utan (H)yperakivitet. Jag trodde att jag hade lagt ut det här inlägget med min förklaring till Mathilda, men det visade sig att jag inte hade det, så här kommer det, något sent, men ändå! Hoppas det klargör lite grann!

Min personliga åsikt kring medicinering är att den är ytterst hjälpsam för en del, och att den absolut bör beaktas som en av de saker som kan behövas för att mitt barn få ett bättre liv, men också att den ska förskrivas med förstånd och försiktighet, eftersom biverkningarna kan vara allvarliga och allt mixtrande med hjärnans kemi kräver kunskap och lång erfarenhet. Vad tycker ni?

Mathildas första dag med medikinet. Jag kom ingenstans med att förklara om att hon kanske kunde må bättre, få bättre koncentration, bli bråkad med mindre osv. Hon såg inget problem med nåt av allt det där.

Så jag bytte strategi till den som funkar på mig: förklara för mig hur det funkar, så att jag förstår, och sen är det no probs.

Doktorn tror att du har för lite dopamin i din hjärna. Dopaminet är som en ratt, det styr energin så att man får lagom; inte för trött och inte för skuttig. Men med för lite dopamin funkar ratten dåligt, sade jag.

Ja, och den kan fastna! Sade Mathilda, och då visste jag att jag var i mål.

Tjugo minuter efter intag av medicin sade jag till Noah: nu är det sju minuter kvar tills bussen går.

Då har jag bråttom, hojtade M glatt, slängde på sig kläderna och gick ut till busshållplatsen. Själv. Helt naturligt, som om det brukar vara så varje morgon, att hon fattar att hon ska iväg och gör nåt åt det. Vem tog mitt barn ungefär kvart i åtta i morse?

Jag förstod när jag hämtade henne från skolan vad psykologen menade med satt autismen kunde bli mer framträdande. När hon var mer närvarande, mindre flaxig i tanken, märktes det tydligt hur frånvarande hon är. Som om vissa delar av gränssnittet saknas. Som det där med att ta andras perspektiv, till exempel.

Men ändå. Vilken höjdardag vi har haft!

15 responses to “Hur kan samma medicin funka på både ADHD och ADD?

  1. 🙂

    Fast i mitt huvud är ratt nåt som styr åt ett håll, inte ett reglage som kan höja och sänka, som t ex en knapp på en högtalare till exempel. Men det funkade ju uppenbarligen med ratt, så varför tjafsar jag? 😀 <— retorisk fråga

    Och jag önskar jag fick min lillkråka att gå med på att testa CS igen…

  2. Just den där skillnaden i självständighet är vad vi märker av hemma IOM storsonens medicinering. Hans självkänsla mår prima av det!

  3. Du skriver väldigt bra. Jag har stor behållning när jag har tid att läsa din blogg, Tack för att du delar med dig. Det är så värdefullt när folk orkar blogga så mycket som du gör.

  4. Alfapetsmamma, när testade kråkan senast?

    Fjällmor, härligt att höra! Det är så skönt att se Mathildas min när hon lyckas!

    Lotta, tack! ❤ Det betyder mycket att du säger så.

  5. Fann din sida i kväll genom att ditt inlägg om medicinering delas på fb.. folk tycker det är fantastiskt att du lyckats/orkat sätta orden till det så många inte förstår och föraktar. Har själv just börjat medicinerat min 13 åriga dotter som har ADD och språkstörning. Å vi har fått en ny dotter.. =)
    Ska läsa din sida med glädje när John Blund inte har hunnit infinna sig… =)

  6. Ja jag tycker också att det här är så viktigt och bra skrivet. Jag har ju inget av mina barn som medicinerar med just detta, även om grabben kanske skulle behöva…. men men…
    Alla fall så kommer jag kanske att göra ADHD utredning och främst är det väl för att se om jag skulle kunna äta nån sån medicin. Och jag är väl inte så förtjust i en diagnos till i och för sig. Men jag tänker att är det nån medicin som hjälper mig så är jag bara glad….
    Kram!

  7. Känner igen mig i va du beskriver med suddet, när jag tänker tillbaka. Eller att jag satt och kladdade på sidorna i böckerna under lektionstid.
    Det du tar upp med keps eller huva fattar inte jag helt varför det ska promtas på, För det blir ju som sagt tio gånger värre, Den energin som läggs på kepsen eller luvan kan annars läggas på undervisningen istället.
    Har haft samma problemet med detta i mina killars skola.
    Intressant blogg, mycket läsvärt.

  8. för en vecka sen så började vår 14-åring med medikinet och vips efter 15-20 minuter var det sån förändring att jag undrade vem som bytt ut sonen. Det var nästan chockartat hur en pilla kan förändra en person så mycket. Det var oerhört bra respons i skolan oxå om hur bra han hade funkat och börjat ta egna initiativ och hämta saker själv och även be om hjälp. Är det detta som krävs för att barnet ska må bra så kommer vi att köra på det så länge det behövs.

  9. När jag läser kommentarerna blir jag sugen på att min lilla skulle våga testa igen. Hon tyckte inte om hur hon blev på Concerta. Ritalin ska vi inte tala om. Skulle vilja testa igen, nu när hon blivit äldre och tar annan medicin som kan göra att det skulle funka bättre. Får lobba för det…

  10. I en tuff vardag där båda mina barn har adhd och en dessutom autism, så är denna sida en skön plats att landa på. Jag är inte själv med att ha det så här! I så många år har jag noterat allas blickar som lyser av uppmaningen att säga åt mina grabbar att sköta sig. Fått höra att de har dålig och bristfällig uppfostran….suck.
    Det tär.
    Nu har sista diagnosen kommit: autism och det kom inte som en överraskning. Jobbigt ändå. Jag känner att det förklarar honom, så jag är nöjd….och samtidigt ledsen.

  11. Hmmm… = läst och begrundat.

  12. Reblogged this on and commented:
    Otroligt bra läsning och mycket som stämmer tyvärr, allt för många som blir anmälda eller hotade av skolan 😦 Jag Reblogar denne på min sida 😉

  13. När det gäller medicinering, visst hade du lagt upp en film här där du förklarade hur medicinen påverkade dopamin och noradrenalin eller e jag helt vilse? Går nämligen en utbildning på LNU om Autism och skall göra ett arbete om just medicinering. Så jag söker all info jag bara kan komma åt// Jessica

    • Nej, alltså, man har ju inte helt klart för sig hur ADHD-medicin påverkar dopamin, noradrenalin mfl signalsubstanser, så det tror jag inte att jag har gjort. Jag har skrivit ett inlägg för länge sen där jag jämför ADHD/ADD med att ha en ratt med glapp i. Att medicinen påverkar styrförmågan, inte aktivitetsnivån som sådan. Men ingen film, tror jag.

Kommentera

