Mathildas nya matplats

Väldigt länge frågade Mathilda om och om igen ”Är det här min stol?” ”Är det här min sked?” ”Är det här min mat?” i all oändlighet. Numera ska hon ha en rosa kopp (helst samma) och en särskild gaffel med en svan på (efter svanprinsessan). Hon ska också sitta på samma plats, längst in i hörnet i änden av bordet. Igår morse sade M att hon inte kommer ihåg vilken kopp som är hennes hela tiden, och då fick jag tanken att om det blev lättare för henne att se vad som hörde till hennes matplats skulle kanske en del av de här fixeringarna upphöra.

Jag gjorde ett försök. Vår vaxduk är gammal och vi har tänkt byta den snart, så på försök tog jag en spritpenna och ritade en fyrkantig ruta. I rutan ritade jag en streckgubbeflicka och skrev ”Mathildas”. Jag förklarade för Mathilda att allt som stod inne i rutan var Mathildas mugg, bestick och mat. Allt i rutan var Mathildas. Så behöver hon inte tro att Samuel (som sitter bredvid) har tagit hennes saker.

Mathilda blev jätteglad, hon riktigt strålade. Sen gjorde jag misstaget att ta ut tallriken ur rutan för att hälla upp gröt i den, och genast blev hon stirrig och orolig. Det gillade hon inte. Jag sade att när jag tar ut tallriken, då kommer jag ihåg att den är Mathildas (vilket iofs är en ganska klen tröst, det inser jag, men det gick inte riktigt att göra på något annat sätt), men hon blev inte riktigt lugn ens när tallriken var tillbaka i rutan. Kanske vi får göra så i fortsättningen att hon håller upp sin tallrik i luften, eller att vi flyttar grötkastrullen. Min tanke är att vi ganska snart skaffar en ny vaxduk och en egen bordstablett till Mathilda som visar var hennes saker står.

Jag sade till Mathilda att hon  kommer att vänja sig vid att man ibland får ta ut sakerna ur rutan för att fylla på. Hon ropade ”nej det kommer jag INTE!”. ”Vad betyder vänja?” frågade jag. ”Jag VET inte!” ropade Mathilda.

Jag börjar känna igen mönstret nu. Ofta när hon blir upprörd är det något ord hon inte förstår. Enkla, vardagliga ord, och också lite mer abstrakta. Och så ändrar hon sig när hon ser vad man gör, tex tar fram ett visst pålägg (som hon sagt ja till) eller någon sorts frukt (som hon absolut INTE skulle ha när man frågade). Ska försöka köra på att visa på en gång. Det är ganska tydligt att hon inte hänger med egentligen. Jag undrar varför jag inte har förstått det förut?

Bild på matplatsen kommer!

5 responses to “Mathildas nya matplats

  1. Jag kommer ihåg en kille som jag jobbade med som var autistisk. När han skulle äta frukost så hade han alltid en bricka med sina saker på så som tallrik, glas, sked. Det funkade kanonbra varje gång. Ett litet tips kanske i vardagen.

    • Hej!

      Vilket supertips! Vi har precis införskaffat en ny bordsduk och en särskild bordstablett som ligger på Mathildas plats. Funkar kanon, lite samma tanke som med brickan. 🙂

  2. Hej.
    Jag var inne o tittade runt lite på FL idag. Har inga egna barn men autism och liknande intresserar mig och då och då går jag in och läser lite. Hittade din länk till den här bloggen, läste inlägget du länkade till och gick sedan tillbaka och läste från början till slut allt sen i augusti. Jag vill bara uttrycka att jag är tacksam för din blogg, jag tycker att du skriver völdigt intressant och jag har bokmärkt den och kommer fortsätta följa den. allt ditt arbetete med Matilda intresserar mig mycket, och även de saker du slänger in om din man. Jag har fått en hel del ”aha-tankar” under tiden jag suttit här ikväll.

    Det enda jag saknar är en liten presentation av din familj. Typ, det här är vi. Det tog många inlägg innan jag fattade hur många ni var och vilka barns som var äldst/yngst och var i skaran Matilda hamnar. Vart i Sverige ni bor spelar ingen roll, men undrar om det är i en stor eller liten stad, eller mitt ute på landet. Men mest ville jag bara säga tack för att du delar med dej av ditt liv till mig. Önskar dig och hela din familj all lycka.

  3. Hej Linda!

    Roligt att du gillar bloggen Jag har medvetet valt att inte skriva ut mer om familjen så länge bloggen ligger öppen såhär, ska fundera över om det kanske ska finnas nån kortfattad presentation med ändå!

  4. Pingback: Fel hus, fel säng | M som i underbar

Kommentera

