Två pappor, varav en inte ska klippa håret!

Idag sade Mathilda ”Jag har två pappor. En surpappa och en gladpappa.” Vi pratade lite om det, tydligen tror hon att han är två olika personer när han är glad respektive arg. ”Du är samma mamma”, sade hon, ”men jag har två pappor.”. Hon gick inte att övertyga om att pappa är en och samma person, glad som arg. Två pappor, en mamma, basta. Sedan sade hon, rakt ut i luften: ”Jag TYCKER INTE OM när pappa klipper sig, för då känner jag inte igen honom. Då tror jag att han är C (min bror, som har snaggat hår för det mesta).”

*suck*

Jag vet inte, men på något vis hade jag förlikat mig med tanken att vi nog får nån sorts halvdiagnos fast jag tycker att hon har ganska stora problem, ”nästan-autismliknande-tillstånd-fast-egentligen-inte”. Och så släpper hon såna här bomber. Hon känner inte igen sin pappa när han ändrar tonfall. Eller om han klipper håret, som han gjorde förra veckan. Kan det vara det som har gjort alla utbrotten sista veckan?

2 responses to “Två pappor, varav en inte ska klippa håret!

  1. Pingback: Fel hus, fel säng | M som i underbar

  2. Pingback: Om autism och anknytning | M som i underbar

Kommentera

